Kleur(be)kennen - Kleurrijk eten
 

Er zijn voedingsstoffen die ons gelukkig maken. We voelen ons gelukkig van chocolade, doordat cacao endorfinen vrijmaakt. En van endorfinen krijgen we een geluksgevoel. Maar onze trek in voedsel wordt niet alleen bepaald door smaak, geur en bepaalde voedingsstoffen; ook de kleur van eten heeft invloed op ons gevoel. Kleur in ons voedsel wekt onze eetlust al dan niet op en ‘kleurt’ onze stemming. Niet voor niks zijn toetjes voor kinderen vaak in vrolijke kleurtjes verpakt. Kinderen kiezen vaak voor roze, rood of oranje; geel is minder in trek. Aardbeien zijn zeer geliefd … en niet in de laatste plaats door hun vrolijke kleur. Mensen die water proefden in een onderzoek vonden rood, geel en groen water verschillend van elkaar smaken, terwijl het water toch echt dezelfde smaak had.

Door de keuze van de juiste kleur voeding kan kleur elke dag haar invloed doen gelden ter verbetering van onze gezondheid en ter voorkoming van ziekte. Rode, oranje en gele voedingsmiddelen hebben een activerende en stimulerende invloed, terwijl groene, blauwe en paarse voedingsmiddelen meestal een rustgevende uitwerking hebben.

Het plantenrijk wordt sterk vertegenwoordigd met de kleur groen. Deze voedingsmiddelen bevatten de uit zonnestralen getransformeerde lichtenergie. Producten uit het dierenrijk hebben de rode en oranje energie.

Men moet er voor zorg dragen dat onze voeding evenwichtig is en daarom vooral vers fruit en verse groente, beide groen van kleur, en ook iets met een blauwe kleur te eten. Onverzadigde oliŽn, gist, honing en vis bevatten onder andere de energie die met de kleur blauw correspondeert. Synthetische voedingsmiddelen en suiker horen tot de kleurcategorie van ultraviolet en violet licht. Door hiervan te veel te eten kan snel het evenwicht verstoord worden. Dit kan lijden tot onjuist eetgedrag.

 schijf van vijf

Te veel voedsel van de infrarode (rood vlees, zout) en rode kleur (wit vlees en eieren)  kan extreme emoties te weeg brengen, zoals boosheid, vijandigheid, prikkelbaarheid en ongeduld stimuleren. Dit te veel van de kleur rood kan lijden tot een verhoogde hartslag en een verhoogde bloeddruk. Dus te veel voedsel nuttigen van de rode kleur kan er toe lijden dat de kans op hartkwalen en op aandoeningen toeneemt. De rode kleur hoort dus met mate genuttigd te worden. Men kan deze rode kleur ook uit roodgekleurde peulvruchten en bonen halen. Deze kunnen het rode vlees vervangen.

Natuurlijk voedsel wordt ons gegeven om ons lichaam te voeden en de kleuren van het voedsel voeden onze geest en ziel. Voedsel met de kleur rood zorgen voor voldoende energie. Voedsel met rode straling: rode bietjes, aubergines, rode appels, rode pepers, tomaten, aardbeien, aardappels met een rode schil, kidney bonen en rode linzen.

Geel symboliseert levenskracht. het is de kleur van kracht en intelligentie. Deze kleur helpt ons om positief in het leven te staan en de vrolijke kant van het leven te zien. Voedsel met een gele, gouden of goudbruine straling: bananen, granen, gele pepers, ananas, suikermeloen, grapefruit, kapucijners en gele kruisbessen.

Voedsel  met een oranje straling zorgt voor uithoudingsvermogen en enthousiasme. Het zorgt voor een goed immuunsysteem en voor een gezonde huid. Voedsel met oranje straling: sinaasappels, mango’s, peren, abrikozen, wortels, koolraap, oranje meloen, papaja’s, peulvruchten en granen. Door geel of oranje fruit te eten kun je je immuunsysteem versterken omdat in dit fruit veel vitamine C zit.

De kleur groen herstelt het evenwicht in ons gehele lichaam. Groen heeft een reinigend en harmoniserend effect en helpt de bloedcirculatie te verbeteren en eventuele giftige stoffen uit het lichaam te verwijderen.

Het eten van voedsel dat een groene en/of blauwe straling heeft, zal de geest rust geven en ontspannen.

Voedsel met groene/blauwe straling: sla, groene druiven, spinazie, broccoli, kiwi, selderij, komkommer, avocado’s, groene boontjes, erwten, prei en veder alle groene bladgroenten, melk, pruimen, bosbessen en vis. Voedsel met de violette straling:  bevat de energieŽn van zowel de blauwe als de rode straling. Voorbeelden zijn: aubergines, paarse broccoli, blauwe druiven en bramen.

Eet smakelijk – eet kleurrijk!


[Naar boven]